En kvinna med dubbla ansikten och sladdrande käft iscensätter sig själv i sin egen hemsökta natur. Hon djupdyker ner i sin plundrade kropp. Hon möter sig själv, kräks upp påståenden om frihet, tragglar och idisslar för att slutligen återuppstå i en bortomspråklig sfär av neon och growl.
Persona Peep Show är en videomonolog som tar avstamp från den kvinnliga hemsökta kroppen som fond för alternerad sinnesvärld, den kvinnliga hemsökta kroppen som värdkropp för idéer, myter och föreställningar, men också den kvinnliga hemsökta kroppen som värdkropp åt sin egen ociviliserade kropp. Kvinnan som skildras i Persona Peep Show är en dubbelnatur, en splittrad tvillingkropp, en tveeggad tunga. Hon är dubbelgångare och gengångare. Hon sitter fast i bilden av sig själv. Hon leker bilden av sig själv. Hon leker fångenskap och natur. Hon leker sönderfall och återuppbyggande.
En hemsökt kropp representerar en kropp i revolt, säger Barbara Creed i The Monstrous-Feminine. Den besatta flickan Regan i Excorsisten är inte besatt av Djävulen utan av sin egen ociviliserade kropp. Julia Kristeva säger att den kvinnliga kropp som är värdkropp för hemsökelse är en kropp som vägrar den symboliska ordningen. Den vägrar Faderns Lag. Elfriede Jelinek säger att kvinnan är grogrunden för att skapa myter. Kvinnan är förskjuten från området för social produktion och från historien, satt till tidlöshet. Där sitter hon. Inlåst i bilden av sig själv. Inlåst på vinden. Inlåst i källaren. Kringskuren sina möjligheter. Där sitter hon för att fortsätta upprätthålla ordningen.
Persona Peep Show är en excorsism som leker Bibi Andersson som leker Liv Ullman som leker Blondie som leker Videodrome som leker herravälde som leker lockande röster som leker besatthet som leker vägran som leker väggar som leker brist som leker avstjälpningsplats som leker strupsång som leker konstgjord befrielse.
Text/regi/skådis: Sara Tuss Efrik
Kamera/klipp/regi: Mark Efrik Hammarberg
Sat 28 Mar | 13:00 - 14:45 | Boka biljett |
Det hela ekar av Romeo och Julia. Av Jean och Julie. Av Twilight-filmerna. Men någonting saknas. Har förbytts. Blivit vanställt. De älskande tu är inte riktigt sig själva. I synnerhet inte Bella. Det är någonting med hur hon beter sig om nätterna, någonting med hur hon kastar sig fram och tillbaka i sängen som en trasdocka. Hon tycks vara besatt av en kraft som hon varken förstår eller behärskar, ett mörker utan orsak eller verkan som hotar att sluka allting i sin omgivning.
I Love Transylvania är den första delen av Writing in the Dark, ett utvecklingsprojekt med syfte att lyfta fram och diskutera samtida nordisk dramatik.
En kvinna med dubbla ansikten och sladdrande käft iscensätter sig själv i sin egen hemsökta natur. Hon djupdyker ner i sin plundrade kropp. Hon möter sig själv, kräks upp påståenden om frihet, tragglar och idisslar för att slutligen återuppstå i en bortomspråklig sfär av neon och growl.
Persona Peep Show är en excorsism som leker Bibi Andersson som leker Liv Ullman som leker Blondie som leker Videodrome som leker herravälde som leker lockande röster som leker besatthet som leker vägran som leker väggar som leker brist som leker avstjälpningsplats som leker strupsång som leker konstgjord befrielse.
"Hon säger: jag skulle hellre ha velat att ni inte älskade mig. Även om ni älskar mig skulle jag vilja att ni gjorde som ni brukar göra med kvinnor. Han ser på henne liksom förfärad, han frågar: är det vad ni vill? Hon säger ja. Här i detta rum började han lida, för första gången, på den punkten ljuger han inte längre. Han säger att han vet redan att hon aldrig kommer att älska honom. Hon låter honom säga det.
Först säger hon att hon vet inte.
Sen låter hon honom säga det."
-- Marguerite Duras, Älskaren